FL 13.9. Mielipide: Työnteosta pitäisi saada asianmukainen palkkio ja riittävä eläke

Hallitus tuli aiemmin ulos YEL-uudistuksessa kanssa, joka on jo monien pienyrittäjien toimesta todettu surkeaksi ja sellaiseksi, että moni yrittäjä joutuu harkitsemaan toiminnan lopettamista. Nousevat kustannukset jo pelkästään ovat vaikuttaneet yrittäjiin ja tulevat vaikuttamaan niin paljon, että jatko on taistelua. Puhumattakaan siitä, mitä aiemmat koronarajoitukset jo aiheuttivat.

Työnteko on pieni- ja keskituloisilla sellaista, että joutuu jatkuvasti miettimään, kannattaako töihin lähteä. Polttoaineen hinta on noussut merkittävästi, mikä vaikuttaa työmatkoihin. Lisäksi tähän asti palkkojen korotukset alalla kuin alalla eivät ole mitenkään olleet inflaatioon nähden suhteessa.

Koko elämänsä töissä käyneet kertovat, kuinka heidän eläkkeensä ovat erittäin pieniä verrattuna takuueläkkeisiin. Vaikka olisit käynyt 50 vuotta töissä ja toinen on hengaillut kotona, niin palkintoa ei tule. Päinvastoin hallitus korottaa takuueläkkeitä ja kaiken maailman tukia, että saadaan sekin saavutettu etu kurottua mahdollisimman pieneksi.

Tässä vaan nuorena koko aikuisikänsä töitä tehneenä alkaa miettiä, että kuinka kannattavaa tässä valtiossa oikeasti on käydä töissä. Samaa miettii varmasti moni muukin. Pitäisikö jo ruveta palkitsemaan niitä, jotka kantavat tätä yhteiskuntaa maksamalla veroja eikä vain niitä, jotka ovat kotona etuja nauttien, vaikka voisivat käydä töissä? Vaikka itselläni ei luonne sallisi kotona oloa työnteon sijaan, niin täytyy muistaa, että ei ole tietyllä tavalla heidän vikansa vaan järjestelmän.

Pelkästään nykyinen hoitajien palkkakeskustelu osoittaa, että jotain tässä yhteiskunnassa on todella pahasti vialla. Kun hoitajat lähtevät mieluummin opiskelemaan tai vaihtavat toiselle alalle maan sisällä, niin pitäisi jo tajuta, että palkka ei ole kilpailukykyinen. Mutta eiköhän siellä hallitus ja ministeri Linden etunenässä sorvaa jonkun pakkotyölain.

Suurin osa suomalaisista on ylpeitä työnteosta, joten eiköhän olisi ihan kohtuullista saada siitä asianmukainen palkkio.

Joku tietysti pähkäilee, että miten me voidaan tehdä asioita parantaaksemme ahkerien suomalaisten oloja, sillä onhan rahaa vain rajallisesti käytössä – ainakin minun ja monen joidenkin oppositiopuolueiden mielestä. Rahan kohdentamiseen pitäisikin keskittyä. Onkohan mitenkään mahdollista, että Suomi käyttäisi rahaa tällä hetkellä liikaa muihin kuin omiin kansalaisiin? Tai voisiko olla niin, että me mahdollisesti kunnioitamme liian tiukasti ilmastotavoitteitamme samalla, kun suurmaat vähää välittävät noista asioita? Kun vaalit ovat keväällä, niin toivon suomalaisten miettivän näitä asioita.

Otto Eriksson

kaupunginvaltuutettu PS