Forssa – Yömajan ja turvakodin perustaminen

KH 405 § 29.11.2021 Valmistelija Matti Pietilä “Saadun tiedon mukaan samanlainen valtuustoaloite on tehty myös
seudun muissa kunnissa. Sosiaali- ja terveysalan viranomaiset
huolehtivat valtakunnassa aloitteessa tarkoitetuista toiminnoista. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä tuottaa ja järjestää sosiaalija terveydenhuollon palvelut jäsenkuntiensa puolesta. Siksi olisi tarkoituksenmukaista pyytää valtuustoaloitteesta kuntayhtymältä lausunto ennen muiden toimenpiteiden harkintaa. ”

Kaupunginhallitus päätti pyytää Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymää antamaan kaupungille valtuustoaloitteesta lausunnon.

KV 126 § 15.11.2021 Valtuutettu Otto Eriksson luki yömajan ja turvakodin seutukunnalle perustamista koskeneen seuraavan valtuustoaloitteen:
”Arvoisa valtuuston puheenjohtaja, hyvät valtuutetut
Sosiaali- ja terveysministeriö on Marinin hallituksen tavoitteiden mukaisesti 2020 ja 2021 kutsunut hankerahoituksen piiriin kuntia, joissa on eniten asunnottomia. Yhteistyöohjelman tavoite on puolittaa asunnottomuus vuoteen 2023. Forssan seudulla dataa ei ole, miten moni on suoraan tai välillisesti asunnoton. Eikä työkaluja, jolla tietoja kerättäisiin. Hankkeita asian ympärillä ei ole alueellamme.

Esitämme yömajan perustamista kuntayhteistyönä ja nopealla
aikataululla. Yömaja tarjoaisi turvaa, mutta myös keräisi ilman
henkilötietoja tietoa asunnottomien määrästä. Yömajassa voidaan myös tarjota matalalla kynnyksellä palveluohjausta tms. Aloitteen tueksi nostamme lain asumisolojen kehittämisestä (919/1985) 1 §:n sanamuodon, joka kuuluu seuraavanlaisesti:” Asunto-olojen kehittämisen tavoitteena on turvata jokaiselle Suomessa vakinaisesti asuvalle mahdollisuus kohtuulliseen asumiseen – -”. Lisäksi korostamme saman lain pykälää 5, jossa säädetään, että kunnan on huolehdittava toimenpiteistä, joilla erityisesti asunnottomien ja puutteellisesti asuvien asumisoloja parannetaan ja mikäli he itse omatoimisesti eivät kykene asuntoa hankkimaan, kunnan on velvollisuus on järjestää kohtuulliset asumisolot. Muistutamme myös kuntalain (410/2015) 8 §:n järjestämisvastuun velvoitteista, joiden mukaan kunta voi itse järjestää tai sopia järjestämisvastuun toiselle kunnalle tai kuntayhtymällä.

Lisäksi esitämme turvakodin perustamista seutukunnallamme. Lähin on Hämeenlinnassa. Rehellinen kysymys arvoisat valtuutetut, onko järjestely matalan kynnyksen järjestely? Kotiväkivallan kohdalla ensimmäisenä mieleen tulee ehkä aikuisten ongelmat ja riidat. Mutta on nuoria, jotka joutuvat puntaroimaan kodin tilanteiden johdosta, onko turvallista jäädä tai mennä kotiin? Näihin tilanteisiin voi liittyä päihteet, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö tai sen pelko tai kaikki yhtä aikaa. Pääseekö hän Hämeenlinnaan? Onko meillä vastaavasti turvallista paikkaa ihmiselle, joka jostakin syystä on
kunnan alueella yöllä ja vailla rahaa? Näitä tilanteita on,
valitettavasti. Jokaisella on oikeus turvaan. Turvakodissa voidaan antaa palveluohjausta aikuisille, sekä nuori ohjata ankkuritiimin asiakkaaksi, joka on moniammattillinen ja palkittu tapa lisätä turvallisuutta.”

Valtuustoaloitteessa olivat mukana valtuutetut (ps.) Tero Ahtola, Otto Eriksson, Timo Helin, Asta Jaakkola, Topias Kujala, Sami Mattila, Kari Suoranta, Mikko Suomi (sdp.) ja sekä varavaltuutetut Jyrki Jokela (ps.) ja
Anniina Vinkki (vihr.).