FL 17.9. Mielipide: Yritä ja epäonnistu? Pk-yrittäjät ovat ahdingossa

Elämme vaikeita aikoja, se on kaikille selväksi tullut. Hallituksen pelottelijat ovat jopa lanseeranneet termin “sotatalous”. Aivan kuin ministerimme olisivat ajopuita, jotka ajettu ottamaan määrättömästi velkaa ja tukemaan sillä jo ennestään nousevien hintojen ansiosta voittoja takovia suuryrityksiä. Fortumille ja Uniperille saadaan miljardien tukipaketit muutamassa päivässä, vaan miten voivat pk-yritykset, taloutemme selkäranka.

Muutama viikko sitten kampanjakiertueella Hämeenlinnan kautta kulkiessa tapasin taksiyrittäjän, joka muiden muassa asiasta minulle suoraan kertoi. Kyseinen yrittäjä oli uudehko alalla. Hän kertoi, miten vaikeaa on saada työllistettyä edes yhtä muuta kuljettajaa työnantajan byrokratiaviidakon ja yrittäjälle lankeavien kulujen takia. jopa hänen kuskinsa saa nettona palkkaa enemmän kuin hän. Tämä ei saa olla oikein.

Putiikit ja kivijalkaliikkeet sulkevat oviaan. Kasvavat toimitilakulut, vuokrat, energiakustannukset ja valtiovallan Brysselin ohjeistamana luomat säädökset ja niiden pilkuntarkka noudattaminen tappavat pk-yritykset ja vievät työn ja toimeentulon.

Missä ovat tuet näille arjen sankareille?

Otetaan toinen esimerkki elävästä elämästä. Olen aktiivinen lemmikki- ja akvaarioharrastaja ja käytän paikallisia palveluja niin Hämeenlinnassa kuin Forssassa. Kuulen muun muassa näiltä yrittäjiltä suoraan, millaisten ongelmien kanssa he päivittäin joutuvat elämään. Haluammeko todella, että kaikki tavaramme tuodaan merien takaa saastuttavilla konttilaivoilla?

Parempi vaihtoehto on tukea suomalaista työtä ja yrittämistä, tehdä kaikkensa sen eteen, että työpaikat säilyvät. Hallituksen lanseeraama “Vihreä Siirtymä” on todellisuudessa velkarahalla tuotannon, myös maatalouden ja elintarviketeollisuuden, alasajoa Suomesta ja tuontia maista, joille tällaiset maailmanpelastusoperaatiot eivät ole niin tärkeitä.

Vihreää siirtymää parempi on Sinivalkoinen siirtymä. Siinä pelastamme ensin itsemme yrittäjyyttä ja työtä tukemalla. Sen jälkeen voimme haaveilla maailman asioista, mikäli varamme siihen riittävät.

Pia Kuparinen PS

EK-vaaliehdokas Hämeen Vaalipiiri