FL 20.9. Mielipide: Miksi energia maksaa meille näin paljon?

Olemme Suomessa joutuneet kohtaamaan ongelmia, joita hyvinvointi yhteiskunnassa ei pitäisi olla. Energian jatkuva tarjonta on ollut meille itsestäänselvyys. Emme ajattele energiaa juurikaan, vaan olemme käyttäneet sitä niin paljon, kuin olemme tarvinneet.

Nyt energia maksaa kuluttajalle niin paljon, että keskustelut sosiaalisissa tilanteissa ovat lähes pelkästään jo selviytymistä talvesta. Miksi energia maksaa meille näin paljon? Tämä on mielenkiintoinen kysymys, johon vastauksia on muutama.

Olkiluoto kolmosen valmistuminen tekee meistä omavaraisen sähkön puolesta. Pohjoismaisen sähköjärjestelmän suurin yksittäinen voimalaitosyksikkö. Voimalaitoksen generaattori on myös yksi maailman suurimmista. Tästä me voimme olla todella ylpeitä. Poliittiset päättäjät ovat kuitenkin tehneet päätöksen, jossa sähköä annetaan sinne, missä siitä maksetaan eniten. Tämä on sitä EU:n harjoittamaa liittovaltiopolitiikkaa. Olemme liittyneet Euphemia-sähkömarkkina-alueeseen vuonna 2014 ja kunnolla toiminta alkoi vuonna 2020. Näin pohjoismainen sähkömarkkina muuttui eurooppalaiseksi markkinaksi.

Ongelmat alkoivat Euroopan huonoista poliittisista päätöksistä. Varmat energialaitokset vaihdettiin epävarmoihin, eli tuuli- ja aurinkovoimaloiksi. Lisäksi Venäjältä tuotuun kaasuun. Tiedätte kyllä, ketkä Suomessakin ovat sitä voimakkaasti puolustaneet. Itse olen aina ollut ydinvoiman kannattaja. Vihervasemmistolaiset poliitikot, pääministeriä myöten, ovat olleet ydinvoimaa vastaan. Olemmeko kuulleet päättäviltä poliitikoilta ratkaisua korkeiden hintojen leikkauksille? Eipä ole minun korviini kantautunut. Mitä me sitten voisimme tehdä?

Aluksi voisimme leikata sähköveroa ja arvonlisäveroa. Suomessa tuntuu jokaisen ongelman ratkaisuun olevan verojen nosto. Valtio saa kyllä rahaa, kun ihmiset alkavat elämään jälleen normaalisti ja kulutus kasvaa. Euroopassa oleva päästökauppa pitää lopettaa, näin hinta tippuisi jopa puoleen. Ilmastotavoitteet muutettava niin, että Suomen keuliminen asian suhteen lopetettava. Samalle viivalle koko maailman kanssa. Hiilivoimalat suljetaan vasta sitten kun saamme lisää ydinvoimaa.

Onko väärin irtaantua kaikista sopimuksista ja ajattelisimme kerrankin oman kansan hyvin vointia? EU ei ole enää meitä varten, ei ole koskaan ollut. Nyt olisi korkea aika tehdä jotain muuta kuin olla rahanjako automaattina muille. Olemme kohta Natossa, siksi yhteinen EU-puolustus ei ole enää peruste olla liitossa.

Varmaan huomasitte , kun bensan hinta kasvoi yli 2,5 euron, niin asiasta nousi iso haloo. Nyt kun hinta lähellä kahta euroa, niin sitä pidetään halpana? Mielestäni polttoaineen sekoitevelvoitteesta pitäisi luopua. Vihreän energian valmistaminen nostaa polttoaineiden hintaa. Sähkön hinta ollut järkyttävä, ihan euroakin kwh. Jos päättäjät tekevät hintakaton joka on 20c/kwh, niin sitä pidetään halpana? Hyvät ihmiset, tuo on edelleenkin järkyttävä hinta. Me emme saa nyt alistua, suunnan on muututtava. Oman kansan edun ajaminen ei ole vahingollista politiikkaa, vaan rakkautta omia kohtaan.

Jukka Lintukangas PS

Kirjoitettu 20.9.2022