FL – 8.1.2022 mielipiteet; Miten turvataan pelastustoimi tulevaisuudessa? Yhteiskunnan varoja voidaan säästää, kun panostetaan turvallisuuteen sekä onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn

Pelastustoimen tehtäviin kuuluu onnettomuuksien ehkäisy, pelastustoiminta, väestönsuojelu sekä tehtäviin varautuminen. Pelastustoimi on myös lähipalvelua, maankattava turvaverkosto, johon kuuluu niin pelastuslaitoksia kuin hyvin tärkeitä sopimuspalokuntia, jotka palvelevat kansalaisia hädän hetkellä.

Yhteiskunnan varoja voidaan säästää, kun panostetaan turvallisuuteen sekä onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn. Tällöin säästyy myös ihmishenkiä, kun pystytään tarjoamaan kansalaisille varautumistaitoja. Toisin sanottuna, pelastustoimi ei ole pelkästään sinivilkkuvaloja vaan paljon muutakin.

Ihmisten ikääntyminen sekä kaupungistuminen kasvattavat pelastustoimen ja ensihoidon tarvetta. Muuttuvat sääolosuhteet sekä heikossa kunnossa olevat tieverkostot luovat omat paineensa, jotka vaikuttavat myös tavoittamisaikoihin niin kaupunkiolosuhteissa kuin harvaan asutuilla alueilla. Ikääntyneiden ihmisten oma toimintavalmius hätätilanteissa korostuu ja tämä vaikuttaa pelastustoimeen kuin myös ensihoitoon.

Nyt 1.1.2023 järjestämisvastuu siirtyy kunnilta hyvinvointialueille. Miten turvataan edellä mainitut asiat siten, että turvallisuus ei kärsisi? Mistä saamme tulevaisuudessa lisää pelastajia, koska noin 25% pelastajista eläköityy vuoteen 2030 mennessä? Mistä tarpeeksi määrärahoja, koska vääjäämättä moni muukin sote-puoli tarvitsee niitä.

Tulevat aluevaltuutetut ovat tärkeässä asemassa, kun tätä kokonaisuutta pyritään hallitsemaan. Ihmisten turvallisuudesta ei voida tinkiä. Toivonkin, että yli puoluerajojen koitetaan pyrkiä hyviin ja fiksuihin päätöksiin. Ihminen, ihmisten hyvinvointi ja turvallisuus ovat kuitenkin se pääasia.

Kirjoitettu 8.1.2022